Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvojice nesmlouvavých detektivů na stopě velké zásilky heroinu. Slavné kriminální drama režiséra Williama Friedkina bylo v roce 1971 oceněno pěti Oscary včetně těch nejprestižnějších za nejlepší film, nejlepší režii a nejlepší mužský herecký výkon. Snímek navíc dokázal upoutat nejširší spektrum diváků a zařadil se mezi nejnavštěvovanější snímky roku. Příběh snímku je přitom poměrně prostý, vychází ovšem ze skutečných zážitků policejních protidrogových vyšetřovatelů. Newyorští detektivové Jimmy „Pepek“ Doyle (Gene Hackman) a Buddy Russo (Roy Scheider) se pohybují v terénu drsných brooklynských ulic a snaží se rozkrýt gang drogových překupníků. Během vyšetřování pochybných drogových kšeftů se dostanou na stopu velké dodávky heroinu, kterou chystá jeden z největších francouzských překupníků drog v podobě elegantního zločince Alaina Charniera (Fernando Rey). Začíná zběsilé policejní pronásledování a neúprosná snaha o dopadení mezinárodního drogového gangu... Francouzská spojka vyniká především svým realistickým pojetím, natáčení probíhalo v autentickém prostředí špinavých newyorských ulic snímaných ruční kamerou a kontaktním zvukem. Snímek je proslulý několika akčními pasážemi, mezi ty nejslavnější určitě patří scéna policejního zátahu, během něhož dojde k automobilové honičce s nadzemní dráhou metra a závěrečná přestřelka s nepředvídatelným vyústěním. Napínavou atmosféru navíc umocňují precizní herecké výkony, které přesně vystihují charakter postav. Svou životní roli zde ztvárnil Gene Hackman, který byl za roli neústupného policisty oceněn Oscarem za nejlepší herecký výkon v hlavní roli. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (384)

honajz 

všechny recenze uživatele

Tak jsem to po letech viděl znovu, a takhle to dopadne, když chce někdo natočit oscarovou drsnou kriminálku. Tedy pro porotu, co hodnotí Oscary, ale ne pro diváky, kterým není nic vysvětleno a jsou rovnou vhozeni do... no, slovo "děj" je silné slovo, do jakéhosi probíhajícího zmatku. Nejdříve jsme v Marseille, kde se seznámíme se dvěma jakoby drsoni, akorát nevíme, čím jsou drsní, kromě toho, že chtějí rozšířit přístav a zastřelí jednoho chlápka, který je sleduje. Pak buch, jsme v Brooklynu, kde dva drsní poldové mají tušení, a tak furt někoho sledují, občas někoho zmáčknou, občas jsou taky za drsoně. A když sem z Francie za podpory jednoho herce přijedou prodávat drogy ti dva z Marseille, jdou i po nich. A to tak, že ve chvíli, kdy by je mohli všechny zatknout při předávání drog a peněz, tak čekají někde u mostu a teprve pak za nimi přijedou do továrny, aby mohla být jako cool přestřelka. Postavy jsou nevěrohodné, přišlo mi, že policajti už by dávno měli na krku disciplinárku, Pepek že nic nevyšetří a vždycky u jeho akce zhebne nějaký polda (ale to se neřeší), a že zločinci se chovají nejvíc pitomě a nápadně, jak jen to jde. A ta slavná honička auta s nadzemkou - hezké, no, ale veledílo to taky není. ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Podobně jako u Bullitova případu, tak i u Francouzské spojky jsem skrze věhlas těchto snímků očekával něco víc a tudíž po sledování mám spíše rozpačité dojmy. Možná, že závěrečné scény mají nějaký ten až filozofický přesah, o kterém se mluví a píše, ovšem film jako celek mě rozhodně neposlal do kolen a jsem si jistý, že mi v paměti neutkví na dlouhé roky žádná ze scén. ()

Reklama

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Tady jde jednoznačně prokázat, že americká tvorba minulého století, hlavně pak sedmdesátých let, je ta nejlepší z celého amerického filmového trhu....naprosto geniální hudba doplněná skvělými výkony oblíbence Hackmana a Scheidera...jak říkám, sedmdesátá a osmdesátá léta v Americe a Francii, potažmo i Itálii, znamenala "Zlatou tvorbu" v kinematografii..... a naprostý svobodný rozvoj filmového umění... ! ()

A_FISH 

všechny recenze uživatele

Dnes už klasická drsná kriminálka z dob, kdy si ještě policajti neříkali vyšetřovatelé a ve flitrových oblecích se za opičích zvuků neproháněli v naleštěných sporťácích ... Snímek Williama Friedkina (např.: The Excorcist -´73) natočený na motivy skutečného případu a u nás distribuovaný s podtitulem Štvanice,, nám představuje Gena Hackmana v roli Pepka Doyla, otrlého newyorského detektiva, který spolu s parťákem Buddym (výborně sekunduje lovec žraloků Roy Scheider) narazí při prohánění feťáků a překupníčků drog (Kdy ses naposledy v Poughkeepsie šťoural mezi prstama na nohách ?!!) po ulicích Brooklynu, na stopu francouzské spojky Charniera, elegantního záporáka, jinou ligu, chystajícího velký kšeft s heroinem. Pepek vycítí příležitost a zakousme se do případu jako buldog ... Geniální režie, přesné herecké výkony, syrová ruční kamera, hudební doprovod, a především reálnost a špína newyorských ulic dohromady vytvářejí atmosféru hustou, že by se dala krájet ... Nezapomenutelná Charniérova finta v metru spolu s asi nejnapínavější automobilovou honičkou všech dob pod dráhou nadzemky, udělaly z fimu kult. Při jejím natáčení se Friedkinovi zdála neustále málo drsná a pomalá, nakonec se posadil s kaskadérem do auta, aby jízdu vyzkoušel na vlastní kůži a po jejím absolvování byla bledým režisérem odsouhlasena jako dostatečně akční ... Společně s Mississippi Burning nejlepší kousek s Hackmenem. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Friedkin natáčel ruční kamerou a zkoušel různé režijní fígle, aby docílil co největší míry autenticity a to se mu podařilo v míře vrchovaté. Gene Hackman ve své první velké roli chlapáckýho poldy a těžkýho frajera na sebe výrazně upozornil, jeho automobilová honička s nadzemkou je nezapomenutelná. Svého času překvapivý a zasloužený Oscar za nejlepší film. ()

Galerie (86)

Zajímavosti (42)

  • Gene Hackman (Jimmy Doyle) mal so spodobnením svojej brutálnej úlohy nemalé problémy, nakoľko v súkromí je jemným a láskavým človekom. Na mnoho z tvrdých scén nemal žalúdok a napr. scénu, kedy mal udrieť jedného z drogových dealerov, museli natáčať dvadsaťkrát, aby vyzerala presvedčivo. (marlon)
  • Newyorsky policajt Egan vzal niekoľkokrát filmových protagonistov na ostrý policajný zásah podobný tomu, aký Jimmy Doyle (Gene Hackman) predvádza v bare a počas nich vznikla aj väčšina dialógov. (marlon)
  • Gene Hackman (Jimmy Doyle) během natáčení známé automobilové honičky seděl skutečně za volantem. Ty nejnebezpečnější kousky za něj ale převzal kaskadér Bill Hickman, zatímco William Friedkin je natáčel ze zadní sedačky (údajně z toho důvodu, že všichni kameramani ze štábu byli ženatí a měli děti). (Adrai)

Související novinky

Zemřel režisér William Friedkin

Zemřel režisér William Friedkin

07.08.2023

Ve věku 87 let zemřel legendární režisér William Friedkin známý nejlépe pro své nezapomenutelné klasiky Francouzská spojka a Vymítač ďábla. Režisérův skon potvrdil děkan Chapman University a známý… (více)

Jak by vypadal Batman od Aronofskyho?

Jak by vypadal Batman od Aronofskyho?

18.04.2020

Poté, co Batmana na pár let pohřbil Joel Schumacher a předtím, než ho znovu vzkřísil Christopher Nolan, koketovalo studio Warner Bros. s myšlenkou, že by netopýřího hrdinu mohlo na velké plátno… (více)

Wheatley láká známá jména

Wheatley láká známá jména

26.10.2014

Několik let si svými malými britskými filmy hledal diváky ve festivalových kruzích a dělal jméno mezi kritiky, mimo tuto ale režiséra Bena Wheatleyho málokdo znal. Ovšen zdá se, že jeho vyhraněný… (více)

Bean stahuje teroristy z kůže

Bean stahuje teroristy z kůže

06.01.2011

Ne Mr. Bean, samozřejmě. Pokud jde o Seana Beana, nejočekávanější premiérou roku 2011 je samozřejmě výpravná televizní adaptace fantasy ságy Game of Thrones, kterou začne v dubnu vysílat HBO. Rádi se… (více)

Reklama

Reklama